Isnin, 13 Disember 2010

MUSLIM YANG JUMUD

Assalamualaikum dan salam sejahtera..alhamdulillah, marilah kite bersyukur ke hadrat Ilahi kerana dengan nikmatNya dapat lagi kite meneruskan kehidupan kite sebagai hamba Allah S.W.T dan melaksanakan tanggungjawab kite sebagai khalifah di muka bumi Allah ini dan apa yang di katakan KHALIFAH iaitu IQAMAH AD-DEEN WA SIASAH AD-DUNIA BIHI.

Pada kali ini kite akan berbicarakan berkaitan dengan keadaan umat islam yang sebahagiannya melanda pemikiran seperti ini iaitu MINDA YANG JUMUD. Sahabat2 sekalian, sebagai seorang ISLAM, adakah kite diajar supaya mempunyai minda yang JUMUD?? Adakah Nabi tercinta kite Nabi MUHAMMAD S.A.W inginkan umat yang mempunyai pemikiran yang JUMUD?? 

Sebelum kite berbicara secara lanjut, apakah maksud JUMUD? JUMUD ialah sempit. Minda yang JUMUD membawa maksud minda yang sempit. Kite sebagai umat Nabi tidak sepatutnye mempunyai pemikiran yang sedemikian. Bile mane kite hendak melakukan gerak kerja dakwah dengan menggunakan internet ataupun teknologi yang ade sekarang adalah salah??? Adakah ia menyerupai YAHUDI??? Maknanye semua ustaz2 yang menggunakan internet dan teknologi sekarang adalah salah dan tidak mengikut care nabi???

Pemikiran seperti ini sepatutnye kite jauhi. Sebagai pendakwah, kite perlu menggunakan apa sahaja cara untuk menyampaikan dakwah kite kepada orang ramai, kepada masyarakat umum erti ISLAM yang sebenar. Tidak perlu kite melihat kepada kejayaan dakwah seseorang itu. Saya pernah mendengar ungkapan ini dari sahabat ana, die kate : "Boleh guna teknologi tapi tidak ade kejayaan menggunakannya kerana sekiranya ada kejayaan menggunakannya sudah pasti Allah akan hantarkan kepada KEKASIHNYA."

Sahabat sekalian, saya ulang sekali lagi, tidak perlu melihat kepada kejayaan dakwah itu tapi lihatlah pada usahanya. Mursyidul Am IKHWANUL MUSLIMIN pernah berkata pada seorang pensyarah saya : " jadlah seperti air untuk berdakwah, masuklah ke mana saje medan asalkan ISLAM dapat disebarkan." Lebih kurang la ni...so, janganlah kite sempitkan pemikiran kite, luaskan minda kite untuk mencari jalan menyebarkan ISLAM sebagai AD-DEEN. Tidak cukup kite bergerak ke sana ke situ untuk berdakwah orang akan tetapi kite perlukan teknologi untuk membantu kite melaksanakan gerak kerja dakwah kite. Seandainya pihak-pihak tertentu masih berfikir sedemikian jadi xperlulah naik kereta, motor, kapal terbang dan sebagainya untuk berdakwah kerana ia BID'AH sbb zaman nabi xde bende2 cmni...So??

Hujah seperti ini tidak kena pada zaman dan tempat kerana ISLAM bersifat waqieyyah...Inilah bezanya ISLAM dengan agama-agama lain kerana ISLAM mempunyai ciri-ciri keistimewannya tersendiri.. So hendaklah kite perluaskan cara kite berdakwah kepada masyarakat supaya mereka dekat lagi kepada MAHA PENCIPTA. 

Ingatlah!!!! Hindari diri dari MINDA JUMUD!!!!

9 ulasan:

  1. kenapa perlu rujuk IKHwanul Muslimin?? tu je ke platform yg nk di rujuk?? cuba rujuk kdp kisah2 para sahabat.. yg pernah melihat , dengar, dan bait ngn Rasulullah.. anta dengar hadis ke dgr Ikhwanulmuslimin?.. ana pernah join usrah(ana tau anta memang dari golongan usrah..).. mase ana join usrah dalam surau ade ke patut naqib ni mengumpat? kate jemaah ni jumud la bagai la.. ana nk mncarut boleh jer.. ana nk tau usrah ni kuat mna nas2 nye sehinggakan anta2 sekalian sungguh fanatik? bgtau sikit.. kalau anta tak tau pasal jemaah sekian2 atau x pernah join jemaah tersebut.. tolong jgn komen,, mengutuk.. (rase mcm nk maki jer..) memang ana x selalu ikut pon jemaah.. tp selama hidup ana bile ana lepak ngn budak2 jemaah diorang sgt baik... x mcm usrah.. x datng usrah jer mula lah.. akan datang x dpt masuk usrah dh.. Pffft!!!!!!!!!!! kan2.. haa.. mencerita kan tentang "atas langit bawah bumi" setiap mase memang jarang dgr.. pandangan dr ustaz byk mnyokong jemaah ni... ustaz Don Danial bgtau ade byk bende yg jemaah tersebut dapat lakukan yg jemaah lain x dapat lakukan cntohnya seperti Menukarkan gereja mnjadi masjid.. module yg anta2 guna dr mana?naqib ni ustaz ker nk buat perbincangan pasal ilmu..ayat al Quran bagai.. dafuq la weyh.. jumud berfikiran sempit.. usrah untuk semua.. x kira rempit ker.. kaki clubbing ker ape ke.. kalau anta semua memang berfikiran terbuka sgt.. hah.. g lah jumpa yakuza kan indon, jepon, jumpa kafir ajak pada islam.. ni x, ngn dak2 islam pon myombong.. tarik muka.. benda lah.. ramai ustaz2 kt malaysia ni yg beruru ngn ulama2 yg tubuhkan jemaah ni..antaranya uai.. ustz haslin(bollywood), tuan guru NIk Mat.. Sheikh Nuruddin Al Banjari Al Makki pon menyokong ... kata nya sape yg menukarkan satu kelab kpd tempat ibadat kpd Allah di jepun?.. siapa... ana sedih sgt ngn golongn usrah jumud ni lah.. islam sendiri pon dihina.. padahal jemaah ni bergerak seluruh dunia.. anta tau x bahawa dalam area israel pon mereka dapat masuk.. kalau betul jemaah ni sesat.. x kan lah Jakim dh iktiraf KHuruj kluar di jalan Allah selam 40 hari??
    pikiq la woi!!!!!! jumud nor hangpa ni..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Astagfirullah .Maaf saudara muhammad Amin .Mohon saudara awasi kata2 yg keluar . Husnuzon kita manusia biasa .

      Padam
    2. Tabayyun.
      Moga Allah bantu untuk jumpa jalan yg sebenar.

      Padam
  2. susah nak tengok pemuda yang menegakkan tiang islam apatah lagi menggunakan media blog untuk berdakwah..

    BalasPadam
  3. Bukan susah nak tengok pemuda yang menegakkan tiang agama(islam) setiap diantara kita adalah wali Allah iaitu pembantu Allah apa yang kita perkatakan dan apa yang kita tegakkan selagi ia masih berlandaskan Al-Quran dan hadis ia dikira betul walaupun dari sudut pandangan fiqh semasa ia berubah kita tidak boleh pertikaikan, sebab setiap pendirian pasti ada ulama yang telah mengusulkan dan menegakkan sama ada pendapat yang lama ataupun yang terbaru hukum yang telah dimansuhkan oleh para ulama' pasti bersebab dan mengikut peralihan zaman tapi ia masih berlandaskan al-quran dan hadis, so apa yang boleh kita simpulkan adalah walaupun kita melampau taasub dengan pendapat kita tapi jangan lupa untuk hormati pendapat orang lain nabi tak ajar kita begitu ya jangan cuba nak bandingkan tapi cuba untuk menerima pandangan org lain

    Allahualam

    BalasPadam
  4. Editor ade mebtion mane2 jemaah ke?? Sape komaraah ni ??hahahahah

    BalasPadam
  5. orang cakap pasal lain dia nak tunjuk pandai...bakal penunggang agama

    BalasPadam
  6. muhammad amin ni mesti dah mati....berhujah bahasa jagalah...bawa islam bukan bawa hati kamu...berilmu tak berguna kalau iman tiada...

    BalasPadam
  7. Mcm golongan Wahhabi je mksud tu 😁

    BalasPadam